Syysloma Tukholmassa

Minä matkustin tänä vuonna syyslomallani Tukholmaan. Viimeisestä Tukholman-risteilystä oli jo monta vuotta, enkä koskaan ole yöpynyt Tukholmassa, joten päätin maksimoida Tukholmassa käytetyn ajan ja matkustaa reittimatkoilla Turusta Tukholmaan ja taas takaisin. Iltalaiva Turusta lähtee yhdeksältä ja on perillä seuraavana aamuna puoli seitsemältä. Takaisin tullaan lähes samoilla spekseillä (20 - 7.30). Auto odotti kaupunkilomamme ajan Turun satamassa. Pysäköiminen on edullista (12 e/26 h) ja kävelymatka parkkialueelta laivaan on lyhyt.

Ajattelin, että tällä kertaa voisi olla mukavaa osallistua johonkin ohjelmaan laivallakin, mutta Viking Line ei ollut juurikaan panostanut ensimmäisen syyslomalauantain esiintyjiin Gracella. Niinpä särvin yhden kahden euron kuoharilasillisen, ja kerroin mukana matkustaville teineille, että toista se oli minun nuoruudessani. Tax freekin oli toista kuin nykyään; muotia ja kosmetiikkaa on tätä nykyä paljon enemmän kuin 25 vuotta sitten. Tutkimme meikkejä, ostimme kasan karkkia ja sulkeuduimme hyttiin katsomaan Netflixiä. Sitäkään ei tehty ennen vanhaan!

25 vuotta sitten laivassa oli helppo nukkua, ja hytti kuin hytti tuntui luksukselta. Ei enää, todellakaan. Viking Grace on onneksi kiva ja siisti laiva, mutta nukkuminen on aivan mahdotonta, eikä yötä kestä kovin pitkään, kun sitten vihdoin saa unen päästä kiinni. Laiva saapui satamaan 6.30, ja me aloitimme ylösnousuyritykset jo tuntia ennen. Gamla Stanissa on muutama kahvila, jotka avaavat ovensa jo seitsemältä, mutta sunnuntaina ainoa vaihtoehto taitaa olla Cafe Schweizer. Onneksi se on loistava vaihtoehto! Kolmesta erikokoisesta ja edullisesta aamiaismenusta voi valita itselleen sopivimman, tunnelma on viihtyisä ja tukholmalaiset poliisit pitävät paikkaa aamupalakantiksenaan.

Aamiaiselta jatkoimme hotellille, jätimme laukut matkatavarahuoneeseen ja käännyimme Djurgårdenin ja Skansenin suuntaan. En ole aiemmin käynyt Skansenilla, vaikka se on ollut toiveissani jo pitkään, joten nyt pakotin teinit mukaani. Kiinnostus ei varsinaisesti ollut suuren suuri, ja valitus väsyneistä jaloista alkoi jo puoli kymmeneltä, kun saavuimme Djurgårdeniin. En antanut periksi: minä halusin historialliseen ulkoilmamuseoon. Arvatkaa, kuka oli kaikkein pettynein, kun vain harva taloista oli auki, ja päivän historiallinen anti jäi varsin kapeaksi. Teineistä toinen sentään innostui eläimistä ja kuvasi karhuja, susia ja hirviä Snapchatin täyteen.

Lounaalla kävimme Flickorna Helin -kahvilassa, joka on aivan Skansenin ulkopuolella. Taas täytyy antaa tunnelmalle ja ruualle täydet pisteet, vaikka tällä kertaa siitä sai maksaa vähän reilummin. Lounaan jälkeen olimme täynnä uutta energiaa, ja pistäydyimme Junibackenin kirjakaupassa joululahjaostoksilla. Siinä samalla sain nuorison houkuteltua Vasa-museoon, missä en ole koskaan käynyt. Onneksi tuli käytyä nyt! Vasa-laiva oli yllättävän vaikuttava ja museossa paljon mielenkiintoista nähtävää.

Kaiken kävelyn jälkeen aloimme olla valmiita päivälevolle. Oli aika ottaa käyttöön bussiliput, jotka olin laivan infosta ostanut. Ajelimme busseilla ja metroilla keskustaan ja hotelliimme, kirjauduimme sisään ja kaivauduimme päiväunille vällyjen väliin. Muutaman tunnin päästä nälkä alkoi kurnia suolissa ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Päädyimme Prime Burgeriin, jonka hampurilaiset olivat herkullisia, mutta palvelu vähän niin ja näin. Ruokailun jälkeen olisi tietenkin voinut ryömiä takaisin hotellille, mutta koska meillä oli ne 24 tunnin metrokortit, päätin, että ajammekin Slussenille ja sieltä kävelemme Fotografiskaan. Tämäkin on yksi sellainen Tukholma-kohde, jossa käymistä olin usein miettinyt, mutta se oli jäänyt joka kerta. Fotografiska on illalla yhteentoista asti auki, joten sen saa helposti yhdistettyä muuhun lomailuun. Illalla siellä ei ollut myöskään lainkaan tungosta, joten meillä oli hyvin tilaa katsella kiinnostavia valokuvanäyttelyitä.

Päivän saldo oli 30 000 askelta, joten illalla uni tuli nopeasti. Hotellimme oli Queen's Hotel, joka sijaitsee Drottningsgatanilla aivan keskustassa. Tätä hotellia voin suositella lämpimästi! Vaikka olimme aivan keskustassa ja huone oli kadulle päin, laantui melu illalla melko aikaisin, niin että pääsimme nukahtamaan rauhassa. Myös vuoteet olivat tosi mukavat: vaikka olen yleensä kranttu sekä patjan että tyynyn suhteen, minulla ei ole tällä kertaa mitään valitettavaa! Hotelli oli yleisilmeeltään erittäin siisti, samoin huoneet, vaikka osa sisustuksesta olikin hieman kulunut. Sijainti oli erinomainen, ja hinta sijaintiin nähden huomattavan edullinen. Aamiainen ei ollut juhlava, mutta runsas ja kattava kuitenkin. Palvelu oli erittäin ystävällistä.

Toisen päivän käytimme shoppailuun, ja siihen hotellin sijainti soveltuu mainiosti. Kaikki keskeiset tavaratalot ja putiikit olivat joko kivenheiton tai kohtuullisen kävelymatkan päässä. Enää teinien jalkoja ei väsyttänyt! Runsaan hotelliaamiaisen jälkeen totesimme pärjäävämme myöhäisellä runsaalla lounaalla, ja sen nautimme kiinalaisessa ravintolassa Holidayssa. Tukholmassa on varmasti parempiakin kiinalaisia ravintoloita, mutta tässä nimenomaisessa sai nauttia runsasta, sekä sushia että kiinalaista ruokaa sisältävää lounasbuffetia klo 16 saakka.

Paluumatka laivalla sujui samaan tapaan kuin menokin: tax free, karkkia ja Netflixiä. Myöskään uni ei tahtonut taaskaan tulla. Aamulla olisi tehnyt mieli hypätä autoon ja hurauttaa kotiin nukkumaan, mutta olin suunnitellut tähän reissuun vielä yhden ohjelmanumeron. Monesti olen katsellut Turun linnaa ajaessani myöhään illalla satamaan tai aikaisin aamulla laivasta pois. Tällä kertaa ajoinkin lähimmälle ABC:lle aamiaiselle. Ravittuamme itsemme siirryimme tutustumaan Turun linnan saloihin.

Täytyy tunnustaa, että tämä oli ihan ensimmäinen kertani myös Turun linnassa. Onneksi tuli vihdoin mentyä! Todella paljon oli nähtävää, ja Muutama sananen naisista -näyttely oli todella kiinnostava tietopaketti turkulaisista naisista 1600-luvulla. Tämä näyttely on paikoillaan 8.3. asti, eli nyt kannattaa suunnitella matka Turkuun.

Hinnastoa
Skansen aikuiset 140 kruunua, opiskelijat 120 kruunua, lapset (4-15-vuotiaat) 60 kruunua.
Vasamuseet aikuiset 150 kruunua, alle 18-vuotiaat ilmaiseksi.
24 tunnin kortti Tukholman joukkoliikenteeseen 130 kruunua, 12-20-vuotiaat alennettuun hintaan, alle 12-vuotiaat aikuisen seurassa ilmaiseksi.
Turun linna aikuiset 12 e, opiskelijat 6 e, lapset (7-15-vuotiaat) 5 e, Museokortilla ilmainen.